نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

رنگ‌ اکریلیک از جمله رنگ های حلال با آب است و نسل جدیدی از رنگ‌ های ساختمانی محسوب می شود که با توجه به مسائل زیست محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد شیمیایی، استفاده از این نوع رنگ‌ها فراگیر شده است و به تدریج جایگاه خود را در بین رنگ های ساختمانی پیدا کرده و حتی جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی می‌باشد.

تاریخچه رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک به دلیل سختی و درخشندگی در صنعت تولید اتومبیل به کار گرفته می شد. در اوایل سال 1934، اولین رزین اکریلیک توسط شرکت شیمیایی آلمانیBASFتوسعه پیدا کرد. رنگ ترکیبی حاصل از رنگ روغن و آبرنگ برای اولین بار در اوایل 1940 معرفی شد. مابین سال های 1946 و 1949 آقایان گلدن و بوکر رنگ اکریلیک را به ثبت رساندند و در سال 1950 بود که این محصول به صورت تجاری درآمد و از آن پس مورد توجه نقاشان ساختمان قرار گرفت.

با توجه به اینکه رنگ اکریلیک حلال در آب است و از مواد شیمیایی مضر برای طبیعت برای تولید آن استفاده نمی شود و همینظور این رنگ بدون بو نیز هست و همین امتیاز آن بسیاری از مشتریان ما را ترغیب به مصرف و اجرای این رنگ در منزل خود میکند و از این رو رقیب بسیار قدرتمندی برای رنگ روغنی به شمار می رود و پیش بینی ما این است که در آینده ای نه چندان دور رنگ اکریک سهم بیشتری از بازار رنگ ساختمانی را به خود اختصاص دهد.

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

انواع رنگ اکریلیک:

 رنگ اکریلیک هم مثل رنگ روغنی دارای انواع مات و براق و نیم براق  است .

در ایران رنگ اکریلیک را با نام حلال آب میشناسند، و در انواع چارک و نیم کیلویی و یک کیلویی و دبه و گالن در بازار موجود میباشد ،از لحاظ غلظت بین رنگ های تولیدی شرکت های مختلف تفائت وجود دارد. رنگ‌های داخل تیوب شباهت بیشتری به رنگ روغنی در نقاشی ساختمان دارند.

ویژگی های رنگ اکریلیک:

تنوع بالا،یکی از ویژگی های بارز رنگ اکریلیک است بطوری که در بعضی از کاتالوگ ها تنوع رنگ به بیش از 1000 رنگ نیز میرسد از دیگر ویژگی های رنگ اکریلیک سازگاری با محیط زیست و استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید آن است که می توان به آن اشاره کرد. به دلیل غلظت بالا، قدرت پوشانندگی خوبی دارند. بدون بو بودن آن نیز از ویژگی های محم آن است بخصوص برای کسانی که از ناراحتی های تنفسی و ریوی رنج میبرند مناسب تر است.سرعت خشک شدن آن نیز از ویژگی های محم و بارز رنگ اکریلیک است که سرعت کار را بالا میبرد.انعطاف پذیری از دیگر ویژگی های بارز اسن رنگ استبطوری که روی تمام سطوح از جمله سیمانی، گچی، صفحات کناف و سطوح دیگر قابل استفاده هستند و سطحی ضد رطوبت ایجاد می کنند. مقاوم در مقابل اشعه نور خورشید یاUV (ماوراء بنفش) هستند و در نتیجه طول عمر بالایی دارند. حساسیت ایجاد نمی کنند. به راحتی در آب حل می شوند و به آسانی اجرا می شوند.

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

نکات پایه در رنگ آمیزی با رنگ اکرلیک که باید رعایت شود:

  • قبل از اجرا رنگ را کاملاً به هم بزنید.
  •  رنگ اکریلیک برای سطوح بیرونی ساختمان را در زیر  مستقیم نور خورشید استفاده نکنید.
  • از مصرف رنگ اکریلیک روی  سطوح بیرونی و داخلی  که رطوبت دارند و کاملاً خشک نشده اند پرهیز کنید.
  • دمای مناسب جهت رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک 37-12درجه سانتیگراد است.
  • با درصد رطوبت بیش از 85٪ رنگ آمیزی نکنید.
  • اگر این رنگ بر روی لباس ریخته شوند باید بلافاصله با آب گرم و صابون شسته شود در غیر اینصورت پس از خشک شدن باید لباس خود را دور بیندازید.
  • از مادر رنگ های اکریلیک جهت همرنگ نمودن استفاده کنید و به هیچ عنوان از مادر رنگ های پلاستیک یا روغنی استفاده نکنید.
  • رنگ را در محل مناسبی نگهداری کنید که دچار یخ زدگی نشود.

کدام رنگ مناسب تر است رنگ روغنی یا رنگ اکریلیک

 رنگ اکریلیک باید به وسیله غلطک اجرا شود و در غیر این صورت و اسفتاده از  قلمو، باید آب زیادی به آن اضافه نمود که بیش از مقدار استاندارد است و باعث میشود تا اصطلاحا خش قلم روی سطح رنگ آمیزی شده باقی بماند که خود این عامل باعث کاهش کیفیت در کار تمام شده میشود را به رنگ بیفزایید تا قلم جا نیندازد و همین کار کیفیت اجرا نقاشی را کاهش خواهد داد. (دقت کنید که حداکثر مقدار مجاز آب افزودنی به این نوع رنگ 25 – 30 % است.)

با تمام ویژگی ها و مزایای زیادی که این نوع رنگ دارد ولی هنوز استفاده از آن به اندازه رنگ روغنی نیست که در زیر به دلایل آن میپردازیم :

  • رنگ روغن قابلیت شستشوی 100% دارد در حالی که قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک در سطح پایین تری قرار دارد و به رغم ادعای تولید کنندگان آن در مقابل آب مقاوم هستند. علت اصلی استقبال کمتر از رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغن نیز همین است.البته نمونه های تولیدی آن در اروپا و آمریکا قابلیت شستشوی 100% را دارند ولی این مهم در رنگ های تولید داخل بدست نیامده است.
  •  اگر مبلمان یا لوازم منزل یا لباس تان با آن تماس پیدا کند به آن می چسبد و در صورت خشک شدن قابل جدا شدن نمی باشد.

البته در ایران، مارک های خوبی نیز از رنگ اکریلیک موجود هستند که با تکنولوژی اروپا و آمریکا تولید مشوند .

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله روشن است که  آینده متعلق به انواع رنگی است که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند و با توجه به بحث اصلی دنیای امروز یعنی زمان، اجرای نقاشی ساختمان را کوتاه و کوتاه تر می کند. با رفع نقص مطرح شده در تولید رنگ داخلی، رنگ اکریلیک به زودی جایگزین رنگ روغن خواهد شد.

شما عزیزان میتوانید نمونه کارهای اجرا شده با رنگ اکریلیک را در اینستاگرام ما ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 9 =